Voorkom verleidingen

Verleidingen, ze zijn er altijd. Zeker als het gaat om verleidingen van impulsieve aankopen. De meeste winkels spelen hier slim op in, door jou met allerlei marketing-trucs te verleiden om een impulsieve aankoop te doen. In deze blog lees je hoe jij je kunt wapenen tegen de verleidingen van impulsieve uitgaven.

Door wie word je verleid tot impulsieve uitgaven?

Door wie niet, is misschien een betere vraag. Elke kledingzaak, supermarkt of fastfood-restaurant heeft een eigen tactiek om jou te laten geloven dat jij hun product op dat moment nodig hebt. Stel; je bent op weg naar huis en je hebt honger. Binnen vijftien minuten ben je thuis en heb je een kast vol met eten binnen handbereik. En plots sta je in de rij om een burger te halen. Door de verspreiding van heerlijke aroma’s bij de ingang en de ‘’Actieknaller van De Week’’ heb jij in een paar seconden besloten een aankoop te doen. Op korte termijn ben je uiteraard tevreden, omdat je buik weer vol zit. Toch blijkt uit onderzoek dat bijna de helft van de mensen achteraf spijt heeft van een impulsaankoop. Op de lange termijn is zo'n impulsaankoop slecht voor je lijn én voor je portemonnee.

Wat kun je tegen de verleidingen doen?

Nu je weet dat je door iedere winkel verleid wordt om een aankoop te doen, is het tijd om je tegen deze verleidingen te wapenen. Volg deze simpele checklist en verklein de kans dat jij weer impulsieve uitgaven doet!

1.      Heb ik het product echt nodig?

Je gaat naar de stad voor een set onderbroeken en plots zie je bij de sale een prachtig shirt hangen. Je wordt verleid door de afprijzing van het product, de productplaatsing en het product zelf. Maar heb je het shirtje eigenlijk wel nodig?

Het witte shirt lijkt toch wel erg op die andere vier witte shirts in je kast en de prijsdaling van €100,- naar €70,- euro is fijn, maar het is toch €70,-. Bedenk dus goed of deze impulsieve uitgave het waard is.

Heb je het wel nodig?
Het product is afgeprijsd! Maar heb je het ook daadwerkelijk nodig?

2.      Heb ik het geld ervoor (over)?

Bedenk na de eerste stap of je de prijs van het product wilt betalen. Het product is mooi en volgens jou noodzakelijk, maar is het misschien niet beter om eventjes te wachten met de aanschaf? Vraag jezelf af of je voor dit geld niet iets anders (belangrijks) moet laten schieten.

3.      Heb ik de alternatieven onderzocht?

Je hebt nu beslist dat je het product nodig hebt en dat je de prijs van het product wilt en kunt betalen. Maar wacht, zijn er niet nog goedkopere alternatieven?

Een tip is om in ongeveer drie vergelijkbare winkels naar een vergelijkbaar product te zoeken. Vaak kun je nagenoeg hetzelfde product voor een betere prijs ergens anders vinden. Je moet dus wel even de moeite nemen om verder te kijken dan alleen die ene winkel.

4.      Extra tip: De ‘30-dagen-regel’!

Zie je iets wat je niet kunt laten liggen? Wat je nu direct wilt aanschaffen? Halt, Ho, Stop! De verleidingen worden je te veel. Ga even rustig zitten en noteer het product op je zogenaamde wensenlijstje. Op deze wensenlijst zet je de producten neer die je het liefst meteen had willen kopen. Laat de producten 30 dagen op je lijstje staan en denk op de laatste dag na of je het product nog steeds aan wilt schaffen. Als het goed is, zijn de overdonderende impulsen al gezakt en kun je weer rationeel denken. Ben je nog steeds razend enthousiast over het product? Dan is het je investering (bijna) zeker waard!

Een duidelijk overzicht van je uitgaven?

Impulsieve uitgaven zijn maar een onderdeel van je totaal aan uitgaven in de maand. Hiernaast moet je ook nog betalen voor je verzekeringen, abonnementen, boodschappen, auto, vakantie en ga zo maar door.

Het is fijn om hier een duidelijk overzicht van te hebben. HuishoudBoekje geeft jou dit overzicht. Het brengt je uitgaven en inkomsten van al je bankrekeningen heel overzichtelijk in beeld. Je kunt overal en altijd inloggen in je veilige omgeving en als je ergens niet uitkomt biedt de telefonische ondersteuning uitkomst.

Het huishoudboekje proberen? Dat kan gewoon gratis!